Kyrgyzstan de powerpoint - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu Kyrgyzstan de powerpoint - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu

Kyrgyzstan de powerpoint

Door: Mari

Blijf op de hoogte en volg Mari

30 Juli 2014 | Kyrgizië, Bisjkek

Lieve mensen,

Het is zover. Ik heb mezelf in de meest 'westerse' koffietent getrakteerd op een frappuchinowinomokkalatte whatever om me maar eens te zetten aan de lastige taak om Kyrgyzstan te omschrijven.

Voor ik naar Kyrgyzstan* vertrok werd me door de organisatie gevraagd een prachtige powerpoint te maken ter introductie van mijn persoon en land. Dit deed ik met de nodige tegenzin om 2 uur ‘s nachts, na 5 uur door het huis te hebben gerend om er achter te komen dat ik geen fastoenlijke camera, zonnebrand en fleece had. De powerpoint werd natuurlijk een meesterwerk van molens, melkmeisjes, Rembrandt en nietszeggendheid.

Mijn powerpoint heb ik ondertussen aan mijn mede vrijwilligers getoond, op de Engelse school waar ik 2 weken lesgaf en op een soort internationaal evenement waar alle vrijwilligers (60 stuks) zich presenteerden aan het Kirgizisch winkelend publiek en de media. Mijn molens bleken zo gewaardeerd dat ik per ongeluk zelfs samen met mijn molens op de nationale Kyrgizische televisie terecht ben gekomen (met Bavaria biermuts op mijn hoofd). Zo blijkt de powerpoint een machtig middel in het tonen van de ‘ware’ aard van een land en de sleutel tot succes. Hierbij dus Kyrgyzstan de powerpoint:


KYRGYZSTAN


History
Er waren eens heel veel volken die heel ver liepen en samen in Kyrgyzstan terechtkwamen. Daar gingen ze op paarden zitten en een nomadisch bestaan leiden. Dat beviel goed. Ze werden op een gegeven moment een beetje moslim maar bleven vooral nomaad. Toen kwamen de Russen en werden ze gedwongen nauwelijks nog nomadisch te zijn. Ze begonnen Russisch te praten en uiteindelijk ging het grootste gedeelte van de Russen weer naar Rusland. Het nomadisch leven waren ze een beetje verleerd en sommigen van hen trokken naar de stad waar ze best wel arm werden.

Bishkek
Het eerste wat opvalt in Bishkek is dat het onmogelijk is een beschrijving van uiterlijk te geven van de mens. De Kirgizische mens kan er Russisch uitzien, Chinees, Mongolisch, Turks Latijns-Amerikaans, Europees. Niet Afrikaans is misschien het meest treffend. In deze mix van volkeren zijn 2 culturen te ontwaren: de Kyrgyzische en de Russische, een logisch gevolg van de sovietperiode. De Russen hebben duidelijk hun sporen achtergelaten. De gebouwen zijn zonder uitzondering vervallen grijze sovietblokken die je treurig aanstaren. Gelukkig is de stad zo vol bomen en parken dat je dit Bishkek vergeeft. De auto’s zijn grijs of zwart en helaas is corruptie de sleutel tot succes. De Kyrgizische jongemens gaat dagelijks gekleed om de miss slet verkiezing te winnen. De gebruikte taal in Bishkek is vooral Russisch. De Russische en gedeeltelijk ook Kirgizische elite heeft meer dan één auto en gaat graag s’ avonds naar bijzondere restaurants om ‘in stijl’ zaken te doen en de dames te bekoekeloeren. Dat bleek toen ik samen met een bitse Oekraniense, een vertwijfelde Tsjech en een opgehitste Mongool in een dergelijke tent terecht kwam. We betaalden grof geld omdat we dachten een vrolijke club te betreden. Niets was minder waar. Onze casual outfitjes werden met minachting bekeken en nadat bleek dat we niet voor 20 euro een tafel wilde kopen werden we zonder pardon het parkeerterrein weer opgeflikkerd. De hint werd begrepen en zo voegden we ons bij de Kirgizische dronkaards in een parkje met wat goedkope wodka.


Geography
Kirgizie wordt het Zwitserland van Azië genoemd. Prachtige bergen, meren en bossen heeft dit land. Hierover later meer want de komende 2 weken ga ik rondreizen en verdwalen in al dit moois. De hoofdstad is warm 35graden en daarbuiten afhankelijk van de hoogte vaak koeler. Klik hier voor plaatsjes van de natuur:
https://www.google.nl/#q=kyrgyzstan+nature

The People ( and the people that visit these people)
De kirgizen zijn ontzettend vriendelijk naar toeristen en gastvrij. Behalve als je praat in de Marshroetka’s (minibusjes die een chaotisch netwerk van openbaar vervoer door het hele land vormen) het is me al al 3x overkomen dat een kirgiez op leeftijd me pisnijdig in het russisch uitscheld waarna ik verdwaasd mijn mond houd. De Kirgizen die ons project begeleiden (zo’n 20 man) zijn allemaal erg gefacineerd door buitenlanders en totaal overdonderd door het grote aantal vrijwilligers dat vrijwillig naar Kyrgyzstan gekomen is. Er is een totaal gebrek aan overzicht bij de leiding waar ze al die vrijwilligers heen moeten sturen want de helft van de engelse kinderkampen waar we zouden moeten werken blijken heus niet te bestaan. De vrijwilligers die allemaal samen in een university dorm zitten kwamen na een week nietsdoen in opstand onder leiding van een furieuze chick uit Azerbeidjan die vond dat onze behandeling wel erg weinig weg had van de 5sterren behandeling die haar paps haar normaal gesproken gaf. Boze brieven werden gestuurd naar de landen van herkomst om zo de Kirgizische organisatie zwart te maken en internationaal onder druk te zetten. Tijd om in te grijpen leek me en zo spoedde ik me naar de kirgizische organisatie om de nodige hervormingen voor te stellen en de situatie te redden. De Kirgizische koningin van de organisatie daalde even van haar troon om met een vertwijfelde en enigzins geamuseerde blik mijn verhaal aan te horen en beloofde beterschap en belangrijker, 2 weken vrij om te reizen .

De Kirgizen die ik het best ken zijn mijn collega’s en kinderen van de Excellent English talenschool waar ik godzijdank 2 weken heb gewerkt (ik was een van de enigen die wel werk had). Ik gaf les aan 7 kindertjes met behulp van google translate. Ik heb veel memory gespeeld in het Russisch en Engels en toneelstukjes met ze gedaan om Engelse begrippen duidelijk te maken. De docenten waren hartelijk en geobsedeerd door hun uiterlijk. Opmerkingen als “selfish people live longer so it’s no shame to be one” en “Oh my gosh I look gorgeous today where is my camera to make a selfie” werden sporadisch afgewisseld door oprechte interesse in de cultuur verschillen tussen onze landen. Toch ben ik ontzettend veel van deze mensen gaan houden.

De vrijwilligers waarmee ik samen in de dormitory zit zijn eigenlijk het meest fascinerend. Je hebt de Chinezen en dat zijn er veel. Die onderling fikse ruzie hebben gehad over de kwestie of het meisje uit Taiwan haar eigen “land” mocht representeren op de landen presentatiedag. De Chinezen kwamen er niet uit, het is voor hen geen kwestie van een conflict tussen twee regeringen maar een persoonlijke inbreuk op hun nationale trots en die is HEEL belangrijk! Uiteindelijk besloot de Chinese ambassade voor ze. Taiwan zou absoluut geen eigen vlag/tafel krijgen want er zou de nodige media komen. De organisatie werd verteld dat ze zich hier maar beter aan konden houden als ze geen sancties vanuit China wilden. Het meisje uit Taiwan heeft zich die dag afzijdig gehouden van welke tafel dan ook.
De meest intrigerende Chinees is zonder twijfel Timo. Timo kan geen Engels. De reden dat Timo hier desondanks Engelse les geeft is dat hij in zijn skype interview bij elke vraag die hij niet begreep speelde dat zijn internetverbinding wegviel. Met succes. En natuurlijk is uitgerekend Timo de uitverkorene die samen met mij Engelse les mocht geven. Timo heeft altijd een goed humeur en zijn mond wagenwijd openstaan. Hij produceert ongeveer 30x per dag een HUH!!?! Namelijk bij elke vraag die hem gesteld wordt en hij kent GEEN schaamte. Een van de Chinese meisjes heeft hartstochtelijke gevoelens voor hem gekregen en hij verkondigd de wereld maar al te graag zijn nieuw geleerde woorden “she is horny” en loopt verder bij gebrek aan woorden onafgebroken liefdesliederen voor haar te zingen. Verder loopt hij als een eendje achter me aan aangezien het niet bepaald aan hem besteed is om de goede bus te nemen of uit te stappen.

The Food
Het eten bestaat vooral uit vet vlees. Daar moet je van houden. Dat probeer ik te leren. Verder heel veel fruit zoals watermeloenen en abrikozen die je hier gewoon uit de bomen kan eten, heerlijk! Kirgizië is het land van de nomaden die allemaal koeien en geiten hebben. Het bijzondere gevolg is dat zuivelproducten hier in overvloed zijn en dat is smullen voor een yoghurt liefhebber als ik.

End of slideshow

Het is me bijzonder goed gelukt deze “presentatie” veel chaotischer en minder op thema te krijgen dan mijn Nederlandse. Volgende keer meer over het leven van de Kirgiez buiten de hoofdstad. Aankomende 2 weken ben ik reizen en dus veel minder goed bereikbaar.

Veel liefs

*Al voordat ik me naar Kirgizië begaf had ik onuitstaanbaar veel moeite met de naam kyrgizië, dat is helaas niet beter geworden en dus gebruik ik de Engelse, Nederlandse en niet bestaande aanduidingen voor dit land/volk kriskras door elkaar.

  • 30 Juli 2014 - 12:11

    Sarafina:

    Hahaha, Mag je bent geniaal. Heel veel plezier en succes met de harten van de kirgizen veroveren.

  • 30 Juli 2014 - 12:12

    Riet:

    Wat een heerlijk vermaak voor mij hierzo op de DB. Wat een grapjas die timo met zn slechte skype verbinding. Maar hoe zit het met de kyrgizische kinders? kunnen die een beetje engels?

  • 30 Juli 2014 - 15:06

    Vera Ellen En Lodewijk:

    Ha lieve maarsie, jouw reisverslag een zonnig intermezzo in de eindeloze regen waar wij hier in het prachtige Engadin waar het eind nog niet van in zicht is. Onze dag kan niet meer stuk ook omdat we na een natte wandeling de gisteren verloren autosleutel weer terugvonden. Geniet van het rondreizen. We verheugen ons op je volgende powerpoint. Kussie

  • 30 Juli 2014 - 22:27

    Belle:

    Briljant!! Geschreven er geervaard!

  • 31 Juli 2014 - 00:07

    Jamila:

    O wat heb ik je verhalen gemist!!! Thanks for the laugh! :D ennuh sterkte! Kusje op je snoet! Tot snel!

  • 31 Juli 2014 - 07:19

    Carolien:

    Heerlijk. Be safe!

  • 01 Augustus 2014 - 00:21

    Mia:

    Ik lach me rot hiero! In wat voor een politiek spelletje ben je terecht gekomen? Veel plezier met reizen!

  • 01 Augustus 2014 - 12:07

    Tessa:

    Ik wil meer powerpoints!!! En is er een vorm van uitzendinggemist daar? Ik wil jou natuurlijk heel graag zien met bavariamuts op nationale televisie!!

  • 01 Augustus 2014 - 15:21

    Maite:

    Altijd genieten jouw blogs :D ben benieuwd naar je verhalen over het reizen!

  • 03 Augustus 2014 - 11:08

    Mir:

    Hahahahaha Mag ik lag uiteraard weer dubbel,
    zeer interessant allemaal!
    Wanneer ga je nou eens je geld verdienen met reizen en dan dit soort columns schrijven? Ik zeg: Goud waard!

    Ga heerlijk genieten van je reisavonturen! (ik hoop voor je dat Timo je niet door het hele land blijft achtervolgen ;))

    Ik kijk uit naar je volgende ppt! hopelijk met foto's? Want die natuur link voorspelde veel goeds, echt prachtig daar joh!

    XXXX Mir


  • 04 Augustus 2014 - 10:27

    Ilze:

    Wat kan jij schrijven!
    Wat een avontuur!
    Wordt vervolgd??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mari

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog. en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik. De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten. Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel... Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!) wat ook heel kenmerkend voor mij is? Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven... verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!! Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent.... Liefs mari

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 22789
Totaal aantal bezoekers 53534

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Kyrgyzstan

19 Maart 2013 - 01 Augustus 2013

Peru, Bolivia, Argentiniè en Sri Lanka

28 Augustus 2012 - 26 September 2012

Santiago de Compostela

02 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Griekenland.....

01 November 2008 - 01 Maart 2009

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Landen bezocht: