is er eigenlijk wel een plan? - Reisverslag uit Wijk bij Duurstede, Nederland van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu is er eigenlijk wel een plan? - Reisverslag uit Wijk bij Duurstede, Nederland van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu

is er eigenlijk wel een plan?

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mari

30 Oktober 2008 | Nederland, Wijk bij Duurstede

Ja lieve mensen,
er is een plan en dat plan is gisteren bevestigd (ja inderdaad hoe bedoel je last-minute!).

in het kort:

vliegtuig, taxi, gastgezin, ontzettend dom kijken, omdat ik geen woord van mijn gastgezin snap, maand lang spaans leren (dan intelligent kijken), maand lang op een kunstacedemie klassenassistent spelen, 2 weken kerst, nog een maand kunstacedemie, maand schildpadden redden, en vervolgens bruin en gelukkig weer in het vliegtuig.



tijdsplanning:

1 nov --> 1 dec
Talenschool

1 dec --> 18 dec
kunstproject

18 dec --> 5 jan
kerstvakantie

5 jan --> 26 jan
kunstproject

26 jan --> 24 feb
natuurproject

24 feb --> 1 maart
vrij


VERDIEPING VOOR DOORZETTERS!!

In het lang:
(eigenlijk totaal overbodig, maar wie weet?)

De eerste maand ga ik naar de talenschool Jaco, deze ligt net buiten de bijzonder mooie (hoop ik) hoofdstad. Op de talenschool ga ik elke dag van 8 tot 12 spaans krijgen in een klasje met 5 andere nunogspaanstaligesukkels. we krijgen les van een leraar/lerares die nauwelijks engels kan en ons dus noodgedwongen veel zal leren. verder ben ik s'middags, sávonds en in de weekenden vrij om Spaans te leren(misschien) en natuurlijk de stad te leren kennen en meer van dat soort dingen...
Daarna ga ik naar het eerste vrijwilligersproject.

Het kunstproject:

This project is placed in Guagalupe, San José. It is an art school for people with low-economic resources, who could not afford this type of education. Besides teaching kids, teenagers and adults, the organization offers psychological therapy and emotional support.


There is an arts gallery where the students display their works and that can be bought by the public, if they wish so. The organization counts with well-known Costa Rican artists that offer their time to help underprivileged people.


Functions and Activities:
To assist the teacher, teach arts or psychology classes.

In de kerstvakantie heb ik vrij en ga ik samen met Maite(die nu in de VS zit) vakantie vieren aan de kust.
Dan zitten we twee weken in een hostel in Jacobeach.

Tot slot het natuurproject:

Matapalo beach is located in the southern side of the country, in Puntarenas province, 1 kilometer west from Matapalo town; but it’s over 200 kilometers from San José. You will find there a enormous biodiversity, including plants, fungus, insects, crustaceous, mollusks, birds, mammals and reptiles, where we include the sea turtles: Olive Ridley (Lepidochelys olivacea) and sometimes the leatherback turtle (Dermochelys coriacea), Hawksbill Turtle (Eretmochelys imbricatta) and Black sea Turtle from the Pacifico (Chelonia mydas); all of them are endangered species.


December 31. - June 1
• Maintenance and construction of infrastructure.
• Beach cleaning.
• Community projection.

(dit vind ik zelf een behoorlijk vaag verhaal! Maar er is eigenlijk zoveel vaag dat dit er ook nog wel bij kan....)

Dan heb ik nog een laatste weekje waarin een beetje kan rondreizen.

ZO nu hoef je niet perse meer mijn verhalen te lezen want je weet nu wat ik ga doen en leuk wordt het toch wel.... (Dit is verder geen hint!!!)

Liefs Mari

  • 31 Oktober 2008 - 15:20

    Mir:

    Jeeeeeh 1e! :P Duidelijk beste vriendin,
    en daarbij heb ik ook nog eens de doorzetters versie gelezen. Jaja dit gaat helemaal goed komen!
    Nou ik ben bvenieuwd, is nog idd soms wat onduidelijk. Maar wat ik nu lees wordt het echt onwijs gaaf voor je... Eerst spaans leren, chillen, onderwijsassistent( heel leuk!lekker juf spelen, kan ik nat wel weten als 1 an in de weeks juffetje) en schildpadden redden! (halloooo HOE cool is dat?) en dan ook nog een fantastisch vakantie met Mait!
    Nou lief meisje, ik wens je ontzettend veel plezier! :D

    Geniet ervan en tot over 4 maandjes!!

    Liefs! (L)

  • 31 Oktober 2008 - 22:15

    Max & Wiebe:

    hahaha! hilarische teksten... ook echt: verdieping voor de doorzetters! en: vliegtuig, taxi, gastgezin en ontzettend dom kijken! Mari.... we komen serieus niet bij van het lachen.. dit stukje heeft ons enige tijd gekost om te typen... ziekelijke chronomatischheid. Dus

  • 01 November 2008 - 17:26

    Guinnifer:

    Wat fijn dat je toch nog nét voor vertrek een bevestiging enzo gekregen hebt zodat je nu weet wat je gaat doen :D

    Enneh, in je verdieping voor doorzetters ben je wel even vergeten te vermelden wat je in de Kerstvakantie allemaal gaat uitspoken. Gelukkig wíst ik dat al :P

    Ben benieuwd hoe je het nu hebt! Is 't tijdsverschil 'tzelfde als met Maite, of wat is jouw tijd?
    Hoe erg is het niet-begrijpen van je gastgezin? Of valt het toch wel mee (wedden, wedden, wedden!)

  • 01 November 2008 - 22:01

    Maite:

    we zitten maar 1 week in Jacobeach he, 2e week is zien waar we uitkomen! een van de eigenaars had me gemaild en zei:

    Hola!

    Okay, got it!

    Costa Rica is awesome! If You need help with planning or with anything at all, just ask :-)

    Your private room is small and really is just for sleeping but the building will make up for it, i promise. And has AC which is very much needed in December here.
    It is a double bed in that room, is that okay with Your friend? Just asking because i want everybody feel cool here :-)

    Nice "meeting You"

    ciao amigo
    e.

    Dus... als je je niet prettig voelt bij de gedachte om met mij in 1 bed te slapen moet je het NU zeggen.....

    Klinkt wel goed he? maar eerst nog heeeel veel plezier met spaansleren en onderwijsassistente zijn! SHOW'EM WHAT YA GOT!

  • 02 November 2008 - 13:24

    Machteld & Remko:

    Hee Mari! Muchos plezieros daaro vanuit Rotterdam! Je gaat een superleuke tijd krijgen!
    Ook een kus van oma want die is ook hiero.
    Doeiiiiii

  • 02 November 2008 - 17:50

    Vera Ellen:

    Ha Maars,

    Een historisch moment...mijn eerste weblogbezoek ever...
    Leuk om te lezen, al had je het ook al verteld.

    Meer via de mail.

    liefs

  • 02 November 2008 - 22:19

    Riet:

    tudududum en de reis is begonnen...

    het was ff doorzetten maar ik ben geen blogleesdummie dus het is me gelukt deze voortreffelijke info in mij op te slaan. ben benieuwd naar je volgende bericht.. want ja hoe is het daar?!?
    -xxxx-

  • 04 November 2008 - 08:55

    Kenza:

    Klinkt ook fantastisch. Heaven dat jij&Maite samen feest gaan vieren in Costa Rica. Encroyable!

    Zoen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wijk bij Duurstede

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog.

en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik.
De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten.

Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel...
Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!)

wat ook heel kenmerkend voor mij is?
Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven...

verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!!

Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent....

Liefs mari

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2009

granada, grootste moddervulkaan ooit en Miami???

15 Februari 2009

Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p

08 Februari 2009

schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan

24 Januari 2009

Reizen, reizen, reizen L, S, T,B en C deel 2

15 Januari 2009

Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1
Mari

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog. en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik. De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten. Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel... Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!) wat ook heel kenmerkend voor mij is? Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven... verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!! Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent.... Liefs mari

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 53637

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Kyrgyzstan

19 Maart 2013 - 01 Augustus 2013

Peru, Bolivia, Argentiniè en Sri Lanka

28 Augustus 2012 - 26 September 2012

Santiago de Compostela

02 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Griekenland.....

01 November 2008 - 01 Maart 2009

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Landen bezocht: