Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu

Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p

Door: M.B

Blijf op de hoogte en volg Mari

15 Februari 2009 | Costa Rica, San José


Buena Vista,

wat, waar, wie en waarom?


...Wat...
Buena vista is een soort kamp oftewel interessant in elkaar gezet houten bouwsel op het strand waar een groep vrijwilligers zorgt voor de zeeschildpadden.

...Waar...
het ligt in het bnoordwesten van costa rica zo'n 5 km van het dichtsbijzijnde surfplaatsje samara.

...Wie...
het project bestaat uit zo'n 18 vrijwilligers (Is de bedoeling, meestal rond de 20)en de leiding, Roy, die zelf het hele houten bouwsel in elkaar heeft gezet en alles over schildpadden weet, en Roberto een schattige tico van 19 die 5 engelse woorden weet (Oh my god, No es possible, relax baby no worries en today, not tomorrow als we moeten opschieten.:p) en een beetje meehelpt.. en verder zijn er een paar vrijwilligers die de taken verdelen en Roy helpen. onder deze laatste interessante categorie val ik ineens omdat ik nu samen met 2 anderen alweer het langst in het kamp zit... de hele week door gaan en komen er weer nieuwe vrijwilligers wat zorgt voor een chaotische puinhoop. (het feit dat niemand ooit weet wanneer er nieuwe komen helpt ook niet echt mee..)

...Waarom...
zitten er 20 mensen in the middle of nowhere met zijn allen een beetje babyschildpadjes te aanbidden?
1. Het is een fascinerend leuk idee.
2. het is ook echt nodig aangezien het een aantal jaar geleden zo dramatisch slecht ging met de zeeschildpadden dat er actie moest komen. NU zijn er een aantal projecten door heel costa rica waar de nesten van de schildpadden opgegraven worden en in een afgeschermde ruimte opnieuw worden begraven en waar de vrijwilligers dan steeds om de 15 min kijken en zodra de nesten uitkomen worden de schildpadden dan veilig door de vrijwilligers de zee in gelatenm zodat een veel groter percentage uiteindelijk overleeft. en het zo weer beter gaat met de schildpadden. Dit wordt geregeld door de ASVO een organisatie in Costa rica die overal projecten heeft voor natuurbehoud.

De werkzaamheden zijn dus het checken van de schildpadnesten in shifts van 2 uur. snachts op patrol over het hele strand, om de moeder schildpadden te zien en zo de nesten op te sporen. Verder vind ik het leukste om een beetje dingen in elkaar te zetten. Met bart en Roel een nieuwe bank gemaakt (the dutch-bench) later smane met bart een stoel gemaakt voor op het strand. En na de storm moest de chillout weer opgebouwd worden. (vier palen met een palmdak tegen de zon..) en met Merel samen ook de hele kast weer in elkaar gezet en verbeterd...

10 dingen waar je het voor doet die complete afzondering....

1. slapen op het balkon en snachts duizende vallende sterren zien (en allemaal sterrenbeelden waar je niet eens van weet dat je naar ze kijkt of dat ze bestaan :p) en natuurlijk s'ochtends wakker worden door de zon.

2. gigantisch blij zijn met alles wat niet op rijst en bonen lijkt. zoals dat je stopt met alles waar je mee bezig bent als je COFFEE hoort. en je bijna doodgaat van geluk als er dan ook nog koekjes zijn.... en als we pasta eten doet iedereen of we in een 3-sterren restaurant eten.... erg leuk al die waardering voor 'normale' dingen!!!

3.S'middags met zijn allen uren kaarten. Muziekje aan en 1000den, shithead en snap spelen en de verliezer doet s'avonds alle afwas van de anderen:P

4. Op onze vrije zondag 3 ijsjes eten en de hele middag poolen.

5.s'avonds uren bij het kampvuur zitten en praten terwijl je een marsmallow roosterd boven het vuurtje.

6. keihard werken in je bikini in de zon, je helemaal kapot zweten en dan na een paar uurtjes een duik in de zee nemen.

7. bij zonsondergang op het strand zitten kijken naar de surfers terwijl je muziek luisterd.

8. Goede gesprekken voeren en mensen leren kennen tijdens je nachtshifts of het lopen over het strand.

9. uren onder het palmendakje een goed boek lezen (de schaduw van de wind)!!!

10.het hele idiote camping gevoel...
o.a de showerlist..(18p voor een douche is anders te dramatisch)
iedreen braaf met zijn mes en vork in de rij staan voor het eten. s'avonds alles doen bij kaarslicht, en dagen rondlopen in afgetrapte kleren op blote voeten omdat het niemand ook maar iets uitmaakt.\

Maar toch moet ik toegeven dat ik het na drie weken hetzelfde wel een beetje saai begin te vinden....
maar ik ga ddag nog voor een weekje naar Nicaragua en met dat vooruitzicht vind ik het prima om nog een paar dagen in buena vista te4 zitten...

Nu nog even over de schokkende storm van een week geleden....

het begon allemaal op een donderdag. nietsvermoedend zaten de lieve vrijwilligers te eten terwijl er een wel heel hard windje kwam opzetten.... die nacht werd het erger en erger het dak, (gemaakt van golfplaten) had de tijd van zijn leven en zorgde er met zijn fijne geklepper voor dat niemand meer dan 5 min sliep (fantastisch!!!:P)
de dag erna bleef de wind aanhouden... die nacht had mari bergsma shift en zat met nog wat mensen beneden te kaarten toen om de 5 minuten weer alle pannen uit de keuekn vlogen en ze met zijn allen snel weer steeds alles op zijn plaatsje zetten. net nadat ze weer aan de tafel zaten kwam met een oorverdovend geluid een stuk golfplaat door het open huis vliegen nog geen halve meter naast de enmigzins doodgeshokeerden vrijwilligers... WAT EEN FEEST verder niet meer platen en een half uurtje daarna kon ze naar bed (nouja.. ze deelde een matras (1-persoons)met 2 anderen die het balkon toch een iets veiliger idee vonden... na nog 1 uurtje helse geluiden werd het pas echt leuk. Met een gigantische knal vlogen de golfplaten eraf en in 1x vloog het dak weg van waar het hoort vlak voor de ingang van het kamp GILLENDE MENSEN EN SPANNING EN SENSATIE NATUURLIJK!! iedreen filmen maar weer liggen dit keer onder de sterrenhemel en een paar zielige houten balkjes. even later kwam de leider uit zijn tentje en vond de situatie toch niet helemaal geschikt om boven te blijven . En zo moest iedreeen naar beneden en lagen we uiteindelijk met zijn 20en in een 5pers kamertje de hele nacht naar de storm te luisteren. leuk, leuk,leuk
de dag erna de wind was nog even erg konden we niet werken of wat dan ook veel te gevaarlijk en besloot iedereen naar het dorp te gaaan en daar te slapen tot de storm over was. behalve 4 dappere vrijwilligers genaamd Roel, Merel, Antoine en Mari. Die die nacht weer in het veilige kamertje sliepen. zij hadden shifts van 6 uur mari en Roel hadden van 20:00 tot 2:00 maar Mari lekkere luie doos die ze is viel om 21:00 in slaap en was door onze arme vriend Roel met geen mogelijkheid meer wakker te krijgen waardoor Roel alles alleen moest doen. Roel overleefde de nacht (Mari natuurlijk ook) en de dag erna hebben ze met zijn vieren en de leider het hele kamp weer opgeknapt rotzooi weg kasten in elkaar gezet enz. (Mari nam uit schuldgevoel toch maar een shift van Roel over en alles was weer goed) en aan het eind van die dag was de storm over.
het was een storm met windkracht 170km-h geweest (orkaankracht)
de andere vrijwilligers kwamen weer terug en de dag erna was half samra uitgelopen om het dak er weer op te timmeren.... Eind goed al goed...

Lieve mensen en nu dus nog een paar daagjes en dan reis ik door naar Nicaragua waar ik een vulkaan ga beklimmen (isla ometeppe) en ga surfen(san juan del sur)!!
ZIn in....

en natuurlijk nog maar twee weekjes en dan zie ik sommige van jullie alweer als ik mijn vliegtuig uitstap!(en daar heb ik stiekem ook best wel zin in)@!!

Liefs MAri



  • 15 Februari 2009 - 20:46

    Kenza:

    Aaaah, wat leuk dat je daar stiekem ook wel zin in hebt! Klinkt geweldig, Mag. Op orkaankrachtige stormen na dan.. oenk..

    BESOS

  • 15 Februari 2009 - 20:58

    Merel Van Den Broek:

    Chill verhaal!
    Geniet nog van je laatste 4 daagjes wakker worden door het zonnetje als nieuwe Amy van hetkamp.
    ciaoouuuuu
    En have fun in Nicaaaa mi amigaaaa

  • 15 Februari 2009 - 21:07

    Max En Wiebe:

    Ha! Zoveel eerder dan die amateurs fien en maite... stak on that stakkers!

    Mari! Geef ons alle must do´s van costa rica, mail: smitmax@hotmail.com!

    Top!
    liefs,
    max en wiebe

  • 15 Februari 2009 - 21:39

    Belle En Lyfke:

    NOG MAAR TWEE WEKEN!!

    We houden van je:D

  • 15 Februari 2009 - 21:43

    Fiens:

    Mag, wat een ontzettend geordende blog!?!?! Wat hebben ze daar met je gedaan? Hmm... laat je niet hersenspoelen en niet-chaotisch maken!

    De storm klinkt doodeng en toch wel wat erger dan onze Texel-stormpje, maar verder klinkt Buena Vista fantastisch.

    KUS

  • 15 Februari 2009 - 21:44

    Fiens:

    Stak, self on that stakkers Max en Wieb! Ik heb laatst nog met haar gegooglechat en ik hou lekker meer van haar, MUAHA!

  • 16 Februari 2009 - 07:27

    Guinnifer:

    Nog maar twee weekjes, yeah!

    Het klinkt wel als een gezellig project, en bijzonder. Heel erg gaaf dat je daar zit Mag! Behalve dan die stomme stormen enzo, dat vind ik persoonlijk iets minder (maar goed, ik hád je gewaarschuwd in je boekje! :P)

    En 1000en! Wat grappig dat je dat daar doet :D Dat is zo leuuuk hihi.

    Tot snel mi amiga!

    xx Guin

  • 16 Februari 2009 - 17:01

    Mir:

    Ohhh fantastische verhaal! :D
    (storm iets minder)

    tot snel,

    dikke knuffelsss

  • 17 Februari 2009 - 16:54

    Caro:

    wowwww, gruwelijk! Die orkaan/storm/what ever! Sicke boel joh! En briljant dat je in slaap was gevallen, hehe.

    Weetje? Je hoeft er geen stiekem zin in te hebben, mag ook gewoon openlijk hoor!

    Veel plezier in nigaragua!

    Dikke zoennnnn!

  • 18 Februari 2009 - 20:33

    Roel:

    Huhuh...briljant dat in slaap vallen:S! Tot in Nicaragua! Xx

  • 22 Februari 2009 - 16:32

    Rein:

    Heey Mari! Gezien je mooie en spannende verhalen heb je het ontzettend naar je zin, mooi man! :) ben erg jaloers.. ben er sinds kort achter gekomen dat je en website bijhield slecht van me he..:s heb je nog smst, maar je hebt vast een ander nr. nog veel plezier de laatste dagen en succes met surfen ;)

    Liefs

  • 22 Februari 2009 - 17:35

    Mimi:

    Ha die mari,

    Wat een fantastische avonturen beleef jij en wat een optimstische avontuurlijk insteek heb jij. Je schrijft er aanstekelijk over. WoouHHH. Heb het nog fijn en graag weer tot ziens in levende lijve!

    Lieve groet!

    Mimi


  • 24 Februari 2009 - 13:04

    Freek:

    Waarschuwing voor de trugkerende reizigster: het is hier grijs, heel grijs. Dus: neem wat kleur mee, en vast tot dan een keer.

  • 26 Februari 2009 - 01:20

    Juud:

    Wauw Mag!
    Ik heb niet veel gereageerd, maar wel al je verhalen gevolgd! Het klinkt echt allemaal geweldig! (zelfs die storm, wat een avontuur!)

    Heel veel plezier met de vulkaan en het surfen (tof!)!
    En geniet van je thuiskomst, want dat is vast ook heel leuk!

    Liefs en tot over een paar maanden hoop ik!
    Juud

  • 03 Maart 2009 - 02:58

    Lobke:

    Niet de chill out!!! Ik heb in december zo mijn best gedaan om dat ding te bouwen... Samen met de anderen natuurlijk.

    Besos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog.

en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik.
De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten.

Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel...
Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!)

wat ook heel kenmerkend voor mij is?
Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven...

verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!!

Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent....

Liefs mari

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2009

granada, grootste moddervulkaan ooit en Miami???

15 Februari 2009

Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p

08 Februari 2009

schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan

24 Januari 2009

Reizen, reizen, reizen L, S, T,B en C deel 2

15 Januari 2009

Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1
Mari

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog. en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik. De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten. Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel... Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!) wat ook heel kenmerkend voor mij is? Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven... verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!! Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent.... Liefs mari

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 53641

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Kyrgyzstan

19 Maart 2013 - 01 Augustus 2013

Peru, Bolivia, Argentiniè en Sri Lanka

28 Augustus 2012 - 26 September 2012

Santiago de Compostela

02 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Griekenland.....

01 November 2008 - 01 Maart 2009

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Landen bezocht: