Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1 - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1 - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu

Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mari

15 Januari 2009 | Costa Rica, Heredia

Heey lieve iedereen,

Ten eerste:

Ik leef nog!!!

Ten tweede:

Ik heb een heerlijke tijd gehad tijdens mijn onwijze internetafwezigheid.


NU wordt de grote truc om niet onwijs lange nauwelijks te volgen verhalen te gaan schrijven van 23 kantjes over de afgelopen maand.

Ik ga mijn best doen....

Ik begin bij de donderdag waar ik gebleven ben ....

Maite kwam aan, ik had het lieve meisje al 4 maanden niet gezien en de hele ddag waren ik en friedrike bezig maite bekend te maken met het chaotische bizarre CR

allereerst kom je namelijk nietswetend in een overvolle bus met je 30 koffers en daarna nog een stuk met diezelfde koffers over straat waar je iedereen omverloopt. En als je niet oppast, je met je naive hoofdje keihard in een diep gat in de straat beland!
maar alles ging goed.
Diezelfde avond hebben we maite ook gelijk het uitgaansleven in san Jose laten zien en werd mait gelijk of ze wilde of niet aan het salsa dansen gezet met een of andere tico!
helemaal gezellig!


....JACO.... (vrijdag 19 dec - vrijdag 26 dec) eerst met Maite en later ook met Jessica, Miriam, Ellis en Nicky.

Jaco is het meest toeristische plaatsje van heel costa rica ligt aan het strand en is gelijk de badplaats die het dichtst ligt bij de hoofdstad San Jose.

vrijdag ochtend snel ontbijten. Toen kwamen ineens de huisbewaarders binnen (OEPS!!) maite had namelijk illegaal in mijn huis geslapen... Maar na een of ander vaag ¨ze komt net van het vliegtuig verhaal¨ vonden ze het geloof ik prima (ook al had ze net gedouched en was haar haar nat:).
Daarna met al onze koffers naar het busstation waar we nog snel even wilde pinnen .(vergeet het maar hier sta je sowieso een uur in de rij omdat dat kennelijk de nr 1 hobby is van costa ricanen om uren in een pinhokje te blijven.) na nog eens 1,5 uur hadden we geld en stonden we bij de bus.

Onze kerstvakantie kon nu echt beginnen. We kwamen na een 2uur durende busrit aan en gingen naar ons schattige hostel vlak bij het strand.. we zaten in een hostel met keukentje een huiskamer balkon en dakterras en hadden een 2persoons kamer. daarna snel boodschappen doen. waarbij Maite met een happyface 1000 colones betaalde terwijl het 10.000 colcones waren. grote verbijstering bij maite die helemaal in de war was. vervolgens een megarij bij de kassa terwijl maite de echte 10.000 snel rennend thuis ging ophalen.
Daarna lekker uit eten in een typisch restaurantje waar ik maite gelijk een typische casado liet proberen (rijst bonen kip slaatje en gebakken banaan) heel lekker!
terug in het hostel alle andere backpackers in ons hostel leren kennen en daarna lekker vroeg gaan slapen...
OP zaterdag zjn we naar het strand geweest en hebben we heerlijk hollands gekookt (tot grote verbazing van iedreen in het hostel(aardappels worstje en sla???)later met twee australiers wat gedronken (op het dak van ons hostel) en later naar een gigantisch feest geweest in een soort resort! heel gaaf! en gezellig.
zondag. lekker ontbijtje met ananas cruesli en broodjes gezond. Later naar een strand in de buurt met gigatische golven en verder heeeeleemaal niks geen mens te bekennen heel gaaf. Later samen met een gigantische leguaan nog een lekkere milkshake gedronken en toen naar huis (dachten we) maar we hadden de zonsondergang gezien en ineens was het donker en waren we twee kleine meisjes in the middle of nowhere zonder taxi! TJA DAAR STA JE DAN....
eerst maar eens optimistisch richting het dorp gelopen maar dat is lang niet zo leuk als het lijkt als je weet dat het nog uren ver is lopend...
Toen uiteindelijk maar heel wanhopig een Hotelletje gezocht en gevonden (dankbaarheid voor het leven!) waar een meisje met veel moeite een taxi kon bestellen.
uiteindelijk thuis nog even in een mexicaans restaurantje gegeten met mega milkshakes van een liter (waarom niet)daarna naar huis met buikpijn want ja die liter moest en zou natuurlijk opgaan!
maandag,
gesurfd. 2 boards gehuurd en de hele dag een beetje surfen en het maite (die het voor het eerst deed) proberen te leren. later die dag kwam Jessica (luxemburgs) ook aan.
dinsdag weer gesurfd maar nu hadden maite en Jessica les genomen want het was best wel heel erg optimistisch dat een semibeginner (ik) een andere beginner (maite) leert surfen..
En ik had mazzel want ik surfde er gewoon een beetje omheen en de surfleraren hebben mij zo ook nog onwijs veel aanwijzingen en tips gegeven. (lekker lowbudget :P)
smiddags hebben mait en ik de berg beklommen bij jaco eerst een tijd door een bos gelopen en later hoog boven Jaco was een gaaf uitzichtpunt waar we heel Jaco de bossen en bergen en het strand konden zien! en daar naar de zonsondergang keken. Toen konden we in een gigantische Jeep weer mee terug rijden naar het dorp. het Bleek de man te zijn die zo ongeveer heel jaco financierde met zijn rijkdom. Hij had alle wegen scholen en politie op laten zetten . Het werd een interresant ritje en hij liet ons ook nog eens heel Jaco zien!
Later die avond naar een feestje van de surfleraren. Helemaal op zijn costaricaans in een ticobuurtje bij iemand thuis. Met wat rum cola wat stoeltjes en verder gewoon muziek en lekker kletsen was leuk!
woensdag kwamen Mirjam Ellis en Nicky aan. Naar het strand en daar heerlijk met een muziekje onder de palmen in de schaduw uren een boekje lezen. later gezellig heerlijk met zijn allen uit eten. Daarna met zijn allen een heel gezellige avond in het hostel gehad. die eindigde met maite en mij op onze kamer met uren durende diepe gesprekken.
De dag erna een rustig stranddagje. Later uit in Jaco waar we in een strandtentje terecht kwamen met gigantische chillbanken en waar we de rest van de avond toen ook maar bleven.
vrijdag spullen pakken en afscheid nemen van ons superhostel. toen met onze megatassen weer in de bus naar san jose en later naar heredia waar we een nachtje geslapen hebben om vervolgens op zaterdag door te gaan naar Montezuma.

....MONTEZUMA.... (zaterdag 27 dec - 30 dec ) met Friederike, Maite, Nicky en Ellis

Montezuma is een prachtig kustplaatsje dat heel erg klein is en totaal in costaricaanse stijl is gebleven.

we kwamen zaterdag avond na een lange bus/boottocht aan in Montezuma waar geen hostel meer bleek te zijn FEEST! maar na achter allemaal gidsen het een na het andere hostel te hebben bezocht gingen Ellis en ik toch even zelf kijken. En ja hoor, bij de eerste was gewoon plek. (fijn die locals die alles weten en alles voor je kunnen regelen NIET!)
de grap was alleen dat we met zijn vijfen waren en weinig zin hadden om 3 tweepersoons kamers te vragen. Dat werd dus 1 iemand steeds naar binnen sneekend en met zijn 3en in een 2p bed (wat erg lekker warm is en gezellig bij 35C). Maar alles ging goed behalve dat de hostel eigenaar ons steeds eigenaardiger ging aankijken toen we steeds met andere combinaties van 4 naar buiten kwamen.
De dag erna een droom ontbijtje in een strandtentje. later heel mooie strandkleedjes gekocht en op bijna het mooiste strand van costa rica gelegen. wat leuk was tot er een gigantische golf kwam die mij en Maite totaal overspoelde (lekker verfrissend en leuk voor onze nieuwe kleedjes en spullen.!!) Later uit in de enige plaatselijke bar aan het strand de chicos bar.. Lekker gedansd onder het genot van een cuba libre.
De dag erna vroeg op, want we gingen weer naar de watervallen. Waar ik al was geweest, maar de rest niet en ik vond het zo gaaf dat ik zeker meeging.
Het was weer leuk, weer van de 10m gesprongen en maite ook! Later lekker fajitas gegeten in een heerlijke restaurantje. en daarna nog even naar de chicosbar.

....TAMARINDO.... (30dec - 4 jan) Met Mirjam (Amsterdam) Maite, Ellis, Friederike en Nicky.

Tamarindo is na Jaco het meest toeristische plaatsje en staat bekend om alle amerikanen. verder is het vooral een strand en feest plek (en dus vooral ideaal voor O&N maar verder niet zo boeiend!)


We kwamen dinsdag erg laat aan doordat er verschillende bussen (zoals gewoonlijk) gewoon niet bestonden of niet stopten (erg goed voor het oefenen van eeuwig geduld onder heftige omstandigheden(40C bij een stoffige bushalte met een eettentje zonder airco)) daar hebben we meer dan 3 uur gewacht.... Maarja, uiteindelijk waren we savonds laat in Tamarindo. Waar we aan zee Pizzas aten en toen doodmoe naar bed gingen.
Woensdag was oud en nieuwdag. Eerst naar het strand geweest dat lelijk was en waar onwijs veel glas in mijn voet kwam. (sjokkend naar een hulppost en na later liters alcohol erover te hebben gegooid weinig aan de hand.) later naar ons superhostel. Met zwembad hangmatten en een gigantische slaapzaal. om 5 uur toasten op nieuwjaar (NLTIJD) en verder de hele avond tot 11 uur gezellig met een hele groep mensen gekingsed en gepraat. Later naar een groot strandfeest waar we echt oud en nieuw vierden. (ook nog even op het strand naar de paar zielige vuurpijltjes gekeken ) maar het leukste was natuurlijk uren dansen op het strand in een kort broekje en topje wat wil je nog meer.? UIteindelijk rond vijfen naar huis. Toen bleek ineens dat we met zijn tienen in een 8persoons kamer moesten slapen!!! Donderdag ochtend stonden we dan ook met zijn allen in het kantoortje van de baas en eisten een nieuwe kamer!! en dat had effect wij kregen met zijn zessen een nieuwe kamer (en terecht!) Verder helemaal niks gedaan beetje bij het zwembad met een aantal argentijnen gepraat die armbandjes voor ons maakten en later lekker zelf gekookt.
Vrijdag meer van hetzelfde en savonds nog uit geweest in een grote dicotheek. Zaterdagochtend wilden we kaartjes voor de bus van zondagochtend kopen maar die waren t7m maandag uitverkocht (surprise surprise, lief kijken en smeken hielp zelfs niet!) . We zaten dus tot dinsdag in Tamarindo vast als we terug wilden naar San Jose. Uiteindelijk veranderde de plannen en werd zaterdag toch onze laatste Tamarindo nacht. Zondag namen we namelijk de bus naar Liberia.

Voor vandaag vind ik het echt al weer meeeeeeeeer dan genoeg! en GROOTS RESPECT voor degenen die hier tot dit punt zijn gekomen!!...

Lieve iedereen tot gauw
XXXMARI





  • 16 Januari 2009 - 06:43

    Carolien:

    GAAAAAAF!

  • 16 Januari 2009 - 06:49

    Leen:

    ja, ik heb het gered tot het end! weer alleen maar heerlijke verhalen! stranden, zon en lekker eten, wat wil een mens nog meer?

    maar dit is pas een voorproefje van onze reis hoor!

    dikke kus!

  • 16 Januari 2009 - 06:49

    Leen:

    en nu ga ik snel de foto's kijken! super maitie!

  • 16 Januari 2009 - 07:07

    Leen:

    WAUW! de foto's zijn zo mooi! en het ziet er echt gezellig uit!
    en wat is mari bruin!!!!!!! (ziet er vast heel fijn uit als ik daar naast ga liggen in onze vakantie...)

  • 16 Januari 2009 - 15:02

    Rietzel:

    jaja... eindelijk ook beelden bij de verhalen
    toppie!
    -xxx-

  • 16 Januari 2009 - 18:14

    Mare:

    lieve mari,
    ik vind het leuk dat je wegging, maar ik vind het niet leuk dat ik je mis. volgens mij heb je het wel leuk. je bent veel te lang weg. papa is ook op vakantie.

  • 17 Januari 2009 - 15:53

    Mir:

    Ahhh alleen maar weer

    Fantastisch, Heerlijk en PERFECT! :D

    beetje jaloers ben ik wel, ;)

    Xxxxxxxxx

    P.S prachtige foto's, echt leuk om dat eindelijk eens te zien...

  • 17 Januari 2009 - 21:40

    Kenza:

    Jaa, inderdaad, eindelijk foto's! Ik zat met smart te wachten en wow, ze hebben al m'n verwachtingen overtroffen en dat was moeilijk na de verheerlijkende anekdotes van Maite!

  • 18 Januari 2009 - 07:14

    Mimi:

    Ha die mari,

    Wat leuk om op deze grauwe zondagochtend, waarin ik voor het eerst sinds drie dagen ziekbed weer achter mijn PC zit jou tegen te komen. Dit is de eerste tekst die ik van je lees.Wat een feest beleef jij daar! Wat zit jij daar te genieten en de boter er uit te braden. Mooi om te lezen.
    Ongelooflijk ook, in de zin van bijna niet voor te stellen..
    Ik ben bijna geneigd om te vragen of zoveel feesterij en gezelschap ook niet gaat vervelen/wringen?
    Misschien kijk je nu glazig op en denkt: die snapt er niks van. Zeker besmet met dat calvinistiche virus uit dat koude landje daar aan een verre Noordzee.
    Vraag aan jou, die in mij opkwam toen ik aan het lezen was: zou Freek zoiets ook leuk vinden?

    He meissie, blijf genieten en avonturieren, hoor!

    Lieve groet van tante Mime


  • 24 Januari 2009 - 13:49

    Wiebe & Max:

    Hola chica. Best wel heerlijk om zelfs vriendjes te zijn op waarbenjij.nu. Ons leven zal wel niet meer beter worden.
    Tabee

  • 24 Januari 2009 - 20:18

    Max Von Bergan:

    hey Mari Bergsma !

    ik ben Max, een vriend van Tijn. die tijn die nu in Valencia zit !
    ik zat vorrig jaar nog bij tijn in de klas - en heb nu ook lekker een jaartje vrij. ik heb op dit moment nog een paar maanden op te vullen en mijn vraag is: Moet ik naar Costa Rica !? :P jij kunt het weten. het surfen, en vrijwilligerswerk lijken mij echt fantastisch. kan je ook spaans les krijgen en alles regelen via één organisatie??

    en: hoe duur is een biertje?

    dankjewel alvast !!

    groetjes Max
    \
    berg.mgr@gmail.com

  • 24 Januari 2009 - 20:18

    Max Von Bergan:

    hey Mari Bergsma !

    ik ben Max, een vriend van Tijn. die tijn die nu in Valencia zit !
    ik zat vorrig jaar nog bij tijn in de klas - en heb nu ook lekker een jaartje vrij. ik heb op dit moment nog een paar maanden op te vullen en mijn vraag is: Moet ik naar Costa Rica !? :P jij kunt het weten. het surfen, en vrijwilligerswerk lijken mij echt fantastisch. kan je ook spaans les krijgen en alles regelen via één organisatie??

    en: hoe duur is een biertje?

    dankjewel alvast !!

    groetjes Max
    \
    berg.mgr@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Heredia

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog.

en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik.
De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten.

Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel...
Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!)

wat ook heel kenmerkend voor mij is?
Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven...

verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!!

Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent....

Liefs mari

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2009

granada, grootste moddervulkaan ooit en Miami???

15 Februari 2009

Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p

08 Februari 2009

schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan

24 Januari 2009

Reizen, reizen, reizen L, S, T,B en C deel 2

15 Januari 2009

Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1
Mari

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog. en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik. De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten. Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel... Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!) wat ook heel kenmerkend voor mij is? Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven... verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!! Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent.... Liefs mari

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 53637

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Kyrgyzstan

19 Maart 2013 - 01 Augustus 2013

Peru, Bolivia, Argentiniè en Sri Lanka

28 Augustus 2012 - 26 September 2012

Santiago de Compostela

02 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Griekenland.....

01 November 2008 - 01 Maart 2009

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Landen bezocht: