Spontane ontmoetingen, cinnabon en een krokodil! - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu Spontane ontmoetingen, cinnabon en een krokodil! - Reisverslag uit Heredia, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu

Spontane ontmoetingen, cinnabon en een krokodil!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mari

17 December 2008 | Costa Rica, Heredia

Heey lieve trouwe lezers.

Hier is weer een nieuwe week..

dinsdag.
was ik ziek!
(dat hield in superverkouden moe misselijk en niet in staat om 1:15 uur in de bus te zitten en mee te doen met het algehele pura vida gevoel ...) later die dag ging het beter en zijn we naar de bios geweest heel gezellig samen met friederike floor en nina de film is heel goedkoop 2 euro... en daarna het allerlekkerste kaneelwinkeltje ooit gevonden.. CINNABON (echt op mijn laatste dag breek ik in en steel het recept vooor de lekkerste kaneelbroodflapjecakeje iets ding... Want HOW EENS!!!)daarna lekker vroeg naar bed gegaan..

woensdag.
was ik beter en had ik weer zin om naar mijn project te gaan.. lekker ontbijten anannas cruesli en gebakken eitje (hoezo veel :p)en later in het zonnetje in de bus lezen...
OP mijn project.: een grote kunstschool dus werk ik in de bibliotheek samen met de bibliothecaresse ze is 40 maar eigenlijk mentaal gewoon 20 (ze vind het heerlijk om alles over nederland te horen en al mijn weekend verhalen en ze vind het bijzonder leuk dat ze nu lekkore kontje kan zeggen....) samen zitten we in haar kantoortje en ik breng alle tijdschriften in kaart en typ ze later systematisch in de computer terwijl zij ook wat klusjes doet.
dat doe ik van 9- 12 uur en daarna eten we soms nog wat en anders ga ik gewoon naar huis. Verder zijn er ook nog wat gekke proffesoren die zelf ook niet echt weten wat ze er doen en met een aantal heb ik echt leuke gesprekken over verschillen tussen CR en NLse gewoontes.
een keer vroegen ze nogal geschokeerd waarom ik in hemelsnaam altijd met brood en crackers lunch. ZE keken een beetje alsof ik van een planeet verder dan mars kwam toen ze het vroegen....en dus legde ik uit dat in NL je NIET 3x per dag rijst eet....verbaasde gezichten wederom maar ze vonden het duidelijke ene interassant doch vreemd feit van die gekke hollanders..
op woensdag dus een normaal dagje project totdat....... (spanning en sensatie!)
de directeur met een grote glimlach op me af stapte (ik verbaasd verbijsterd en brandend van nieuwsgierigheid liep naar hem toe) hij nodigde me met een grooots gebaar uit voor de grootste opening van alle kunst van dit jaar oftewel:
alle geslaagden zouden diplomas krijgen en de tentoonstelling van alle kunst werd geopend.. en dat hele feest om 6 uur....

Ik heb de hele dag een beetje rondgeslechterd en ging om 6 uur weer naar mijn project. Waar echt 300 mensen waren. wow!!! eerst een spaanse speech met volkslied zingen (tja ik kan nou niet echt zeggen dat mijn deelname grandioosa was maar het voelde toch leukª) later praatjes van de directeur en ministers van kunst en cultuur... erg leuk maar voor mij was het de kunst om meer dan 6 woorden te begrijpen in het snelle spaans.... (maar toch een belevenis..) daarna met een supergekke proffesor en een amerikaans meisje die daar op school had gezeten alle kunst bekeken (echt een super niveau!! zoveel goede schilderijuen en sculpturen echt gaafª))en vooral ook erg genoten van de superkookkunst en de fascinerend goede sangria...uiteindelijk met zijn tweeen ik en amerikaans meisje thuisgebracht door de directeur... (soms is het fantastsich om een blanke volunteer te zijn..:P)

donderdag.
had ik vrij omdat de school een dagje gesloten was i.v.m opruimingsdingen niet zoveel gedaan beetje rondgelopen boekje gelezen enz..

vrijdag.
weer project dagje.. later nog naar San Jose geweest naar het postkantoor waar ik een man van rond de 70 hartelijk begroete een praatje mee had over post en later nodigde hij mij uit om een kopje koffie te drinken!! ZOO LEUK iedereen is hier helemaal van de spontane acties en praatjes supergoed voor mijn spaans. dus wij gingen naar een koffieplekje bestelde twee verse vruchtensapjes en deelde een pina en een pollo gebakje... over NL en Spanje gepraat, want daar kwam hij eigenlijk vandaan en later vaarwel gezegd.
vrijdagmiddag ook nog even alles geregeld voor het weekend en wat nieuwe kleren gekocht.

weekend.
we gingen zaterdag ochtend vroeg met de 7 uur bus naar quepos.. aan het strand... waar we ellis en nicky en wat vrienden van hun zouden zien. Heerlijk hostel met zwembad en gelijk al wat NLders en canadezen bij het zwembad ontmoet later kwam de rest. lekker eten en daarna met iedereen van het hostel zo ongeveer gekletst gekaart en uiteraard gekingsed ... heel gezellig erg gelachen en daarna nog uit geweest waar na het uitgaan ook een groot kampvuur aan het strand was... Zondag vroeg op en ontbijten daarna snel met de bus naar het nationaal park waar wij als vrijwilligers goedkoper inkonden (yesmomentje!!) daar allemaal apen gezien en hele stukken met een klein groepje door de wildernis gelopen met veel geluiden van apen om je heen.. uiteindelijke een mooi strand gevonden waar we lekker lagen (totdat we erachter kwamen dat WAAROM NIET? niemand met zijn domme hoofd aan zonnebrand had gedacht, top!!) dus ik hier zit hier nu nog steeds met een erg gezellige rode neus.. maar voor de rest viel het mee. zee was heerlijk behalve dat er minikwallen zaten die je niet kon zien!! GREAT! maar zelfs dat hebben we overleefd. later toen er al veel mensen weg waren en ik lekker lag te slapen was er ineens opschudding EEN KROKODIL!! ik dacht: yeah right en sliep nog even verder. totdat ik zag dat iedereen in een kluitje langs het strand aan het rennen was.. ehm let,s investigate...:P ja hoor 3 m uit de kust een krokodil.. een kleintje maar een echte!
WOUW!! echt super shocking en mooi om te zien als je bedenkt dat iedreeen daar een uurtje geleden nog aan het zwemmen was :P (ik ben nog heel hoor!)
het stomme was da niemand aan zijn camera had gedacht dus ja het is niet bewijsbaar...

later terug een lift van wat duitsers gekregen en uiteindelijk dodelijk moe in de bus naar san jose!

maandag.
project dagje weer en later lekker in een park een boekje gelezen in de zon. en savonds naar de bios.

dinsdag.
project again en weer weinig bijzonders gedaan... savonds wilde we eigenlijk weer naar de bios maar de kaartjes waren uitverkocht en dus maar weer net zo leuk naar huis.

woensdag.
mijn wekker kapot en me zo drastisch verslapen dat project geen zin meer had en nu dus hier internetcafe... en omdat ik toch tijd heb besloot ik vanochtend als een echte toerist maar eens in de lonely planet heredia op te zoeken en ja hoor blijkt het een van de meest cultureel intressante steden hier te zijn.... en dus ga ik hierna heredia ontdekken want er schijnt hier echt mooie architectuur te zijn en een paar bijzondere kerken dat kan ik natuurlijk niet missen....... maar eerst even lekker lunchen zo.
Vanavond ga ik samen met friederike naar san jose om wat nieuwe vrienden van het weekend te zien.. en wat te drinken wordt vast gezellig...

en MORGEN IS THE BIG DAY dat ik mijn laatste projectdagje heb en na mijn project ene VAN RINSUM van het vliegveld ga halen (en ik kan jullie vertellen dat ik daar onwijs zin in heb)

en dan vrijdag vertrekken we naar JACo en heb ik heerlijk 2 weken kerstvakantie!!!

Lieve iedereen ik ga nu eindelijke eens mijn foto.s uploaden
link volgt en hoop dat jullie allemaal een heerlijk begin van jullie kerstvakantie hebben

Liefs Mari

  • 17 December 2008 - 19:02

    BIM:

    HET RECORD VAN EERSTE ZIJN IS BEHAALD DOOR BELLE BERGSMA,

    en nu skypen

  • 17 December 2008 - 19:09

    Van Rinsum:

    en ik kan jou vertellen dat die ene Van Rinsum net haar spullen heeft gepakt, zich nu doodverveelt want ze is ongeveer de only human being left at winthrop en er dus helemaal 300% klaar voor is!

    HASTA MANANA!!!!!!!!!!!!!!

  • 17 December 2008 - 19:56

    Mir:

    Cool Mag,

    een krokodil!!! whaaaah ik was denk ik iets meer geflipt dan jij!;) hihi
    Heeeel fijne vakantie en have fun with Maitie! :D

    Geniet ervan,

    fijne Kerst en natuurlijk een knallend

    2009!!! :D

    dike kus Mir

  • 17 December 2008 - 21:49

    Caro:

    hee magster, het klinkt weer fantastisch! Heeerlijk genieten jij, ennnn met mait!! OH MY GOD! ZOOO JALOERS!

    ik heb een briljant plan! KOM JULLIE VAKANTIE IN NEDERLAND VIEREN! JEEEEJ! Genieeeten! :D

    hmm...zit er niet in he?

  • 17 December 2008 - 22:15

    Kenza:

    OH MY GOD, JE ZIET MAIT MORGEN! Zooooooo leuk! Je verhalen klinken nog steeds leuk, alhoewel dat hele kunstproject een beetje vaag klinkt. Nou, als je het maar gezellig hebt! OH MY GOD, JE ZIET MAIT MORGEN! Geef haar een dikke knuffel van mij.

  • 17 December 2008 - 22:16

    Kenza:

    OH MY GOD, JE ZIET MAIT MORGEN! Zooooooo leuk! Je verhalen klinken nog steeds leuk, alhoewel dat hele kunstproject een beetje vaag klinkt. Nou, als je het maar gezellig hebt! OH MY GOD, JE ZIET MAIT MORGEN! Geef haar een dikke knuffel van mij.

  • 17 December 2008 - 23:41

    Max:

    Let´s investigate! groetjes van de altijd aanwezige Chronomaat

  • 18 December 2008 - 09:38

    Fien:

    AAAAAAH, JE ZIET VAN RINSUM VANDAAG!!

    Ik hoop dat je laatste dag als vrijwilliger goed is verlopen en dat je nu SUUUUPPEER veel plezier gaat hebben.

    Sorry dat ik gisteren niet op Skype was, ging toch iets doen 's avonds.. Binnenkort misschien? Met v Rinsum erbij?

    KUS

  • 18 December 2008 - 14:55

    Oma:

    Wat een luizenleven hebben jullie daar!

    Gisteren heb ik een heel verhaal geschreven maar dat ben ik kwijt. Stom he.

    Remko heeft het hele verhaal van jou voorgelezen.

    Liefs Oma.

    Ik heb eergister in een afrikaans restaurantje krokodil gegeten. Was niet zo lekker.

    Liefs Remko

  • 24 December 2008 - 12:11

    Rietzel:

    wauw een krokodil gezien!! (typisch remko om ff te melden dat hij er een gegeten heeft..:P hij wilde ook al zebra eten met kerst.. maargoed
    heel veel plezier met kerst en ik mail je snel!! dike kus

  • 06 Januari 2009 - 16:59

    Stalker ;):

    Hee Mari!

    Je stalker hier!
    Echt cool van die krokodil, zo goed verzonnen van je! Alleen dat smoesje van die camera is natuurlijk wel erg goedkoop.
    ik heb gister trouwens ook een krokodil onder mijn bed gevonden, maar die heb ik vriendelijk gevraagd of hij uit mn kamer wilde gaan, maarja ben net als jij foto's vergeten te maken... :P
    Jij weet btw ook wel elke keer een lift te regelen he ;)

    xx You know who

  • 06 Januari 2009 - 17:18

    Team Heaven:

    Nee, de team hell teamgenoten gaan goed met elkaar om zeg pfffttt... Bij ons is toch nog altijd alles beter!

    't is maar even dat je het weet :P

    Ik hou ook van jou hoor, Costa Ricaanse Chick!

  • 08 Januari 2009 - 08:51

    Lotte :

    Heey mari!!
    Ik ben er zonet achter dat je een weblog bijhoudt. Ik ben vandaag vrij dus verveel me dood. Dus zit jou verhalen heeerlijk te lezen. SUPER leuk allemaal. Je hebt er dus weer een fan bij haha. Nou geniet lekker verder!!

    Kusjes Lotte (vd hockey)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Heredia

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog.

en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik.
De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten.

Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel...
Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!)

wat ook heel kenmerkend voor mij is?
Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven...

verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!!

Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent....

Liefs mari

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2009

granada, grootste moddervulkaan ooit en Miami???

15 Februari 2009

Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p

08 Februari 2009

schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan

24 Januari 2009

Reizen, reizen, reizen L, S, T,B en C deel 2

15 Januari 2009

Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1
Mari

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog. en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik. De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten. Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel... Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!) wat ook heel kenmerkend voor mij is? Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven... verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!! Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent.... Liefs mari

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 53635

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Kyrgyzstan

19 Maart 2013 - 01 Augustus 2013

Peru, Bolivia, Argentiniè en Sri Lanka

28 Augustus 2012 - 26 September 2012

Santiago de Compostela

02 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Griekenland.....

01 November 2008 - 01 Maart 2009

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Landen bezocht: