schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mari Bergsma - WaarBenJij.nu

schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan

Door: !!!

Blijf op de hoogte en volg Mari

08 Februari 2009 | Costa Rica, San José

Lieve iedereen.

*omstandigheid*
mari Bergsma heeft om precies te zijn 20 min om als een gek een weblog in elkaar te zetten dan moet ze terug rennen naar playa buena vista om precies 40 min later weeer in haar afgezonderde kamp aan te komen.... als dit haar niet lukt wordt ze de dag erna met haar fijne backpackje op het strand gezet ne wordt er vaarwel gezet.


there we go sorry dus voor typefpouten.


Ik ging heel vroeg weg in mijn eentje half 4 op bakje cruesli in de taxi en om 4 uur de bus naar samara.(het plaatsje dat het dichtst ligt bij playa buena vista.....) eenmaal daar (5 uu ;later) weer een taxi over een ghobbelig zandpad naar een verlatyen strand. waar ik de taxi uit gegooid werd met zoeits van " veel geluk die kant op" ER WAS NIKS TE ZIEN... 1 vol uur later met mijn niet zo efficiente tas..... OP RIOLLETJES OVER HET STRAND..... was ik zo ontzettend rood bezweet en moe maar zag ik eeen soort in elkaar geflansd houten op palen gebouwd hiut ding met een golfplaten dak..... (really ionteresting)!!!!
okeee daar ging ik.... Alleeen de eigenaar was in het kamp want iedreen had een vrij dagje/.... ik werd begroet met PAPIEREN!!! even paniek want mari en papieren is niet zon goede combi, maar ik had ze het volgende wat hij zei was.... JE STAAT NIET OP DE LIJST WE ZITTEN VOL GA MAAR WEER TERUG... ik denk dat ik toen keek alsof ik persoonlijk 46 schildpadden ging verslinden.... en toen ik zei dat het me niks kon schelen als ik maar ergens een matrasje had en dat ik bleef..... Toen begon hij te lachen en zij " mmmh die instelling is okeee. en ik kreeg een matrasje op het balkon.
een paar uur later kwamen de anderen....

vanaf toen werd mijn leven een beetje zoals het volgende schema.

7 uur ontbijt.(cornflakes.pancakes.toast met fruit. bonen en rijst en natuurlijk koffie (wakker worden door de zon op je gezicht niet slecht!!)
8 uur/ 9 uur beginnen met werk na 30 lagen zonnebrand ogedaan te hebben... oftwel 3 uur lang in de 30 graden knallende zon onnozele werkjes doen.... Met een hark de paden vegen..... blaaadjhes opruimen zand versjouwen van de ene naar de andere plek en meer van dit soort heerlijke bezigheden.....
11 uur klaar met werk
12 uur lunch bonen met rijst salade aardappels kip zoiets.....

13.30 soms nog een paar uurtjes werken meestal gewoon vrij....
trest van de middag boekje lezen kaarten beetje slapen zwemmen soms surfen.....
18,00 avondeten bonen rijst aardappels sla of soep
19.30 naar bed... dan had je nog een shift van 2 uur die de hele tijd wisselde waarin je de schildpad nesten moet checken.,,, soms heb je geluk en komt er een nest met babysxhcildpadjes iut in jouw shift.. dat heb ik een aantal keren gehad... 1x 83 1x 52 een paar x 2 of 3 kortom heb al aardig wat schildpadjes in een emmer gedaan naar de zee gedragen en de zee in zien gaan.... verder zijn er ook patrouilles waarin op het strand gekeken wordt naar grote schildpadden die eieren leggen en dan worden die nesten opgegarvenm en op betere plekken weer vbegraven...

zo zit de dag in elkaar.. ook moet er elke dG WATER GEPOMPT WORDEN BIJ DE PUT EN MOETEN er een aantal mensen naar de drink water kraan 30 min lopen om die aan te zetten zodat we weeer voor een dagje verder kunnenn.. verder is er dus geen electriciteit en aallleeee maar kaarsen..... we kaarten onwijs veel!!

verder zijn er trond de 18 mensen in het kamp van alle leeftijden en nationaliteiten.. elke dag konmen er wel weer nieuwe of gaan er oude weg...
oftwel massas mensen leer je kennen of je zin hebt of niet..
verder hebben ik en twee nederlandse jongens (bart en roel) een bank gebouwd en later heb ik samen met een van de twee, bart ook nog een stoel gemaakt super lachen! verder zijn er soms kampvuren en dan gingen we marsmallows roostersen samen met rachel (new zeeland) en roel (nl)


IK moet nu echt rennen.... anders krijg ik echt problemen.. (vorige week zondag waren roel rachel en ik ook te laat vanwege een misverstand en nog een keer en je vliegt eruit dus ik ga rennen.)

Liefste mensen sorry voor deze chaotische bizarre overvloedige infortmatie weblog mety 32846325spelfouten..........
volgende week waarschijnlijk een iets geordenendd stukje...
Liefsssss Mari

  • 08 Februari 2009 - 20:40

    Mari Bergsma:

    okeee de orkaaan komt btw volgende week en de sterren ook... XXXX

  • 08 Februari 2009 - 20:45

    Fien:

    Oke, allereerst: blijf uit de buurt van orkanen!

    Ten tweede: het klinkt nog altijd geweldig Mag. Schildpadjes naar de zee brengen... wat een leven! En ik ben zo blij dat ze nog een matras voor je hadden. Was het mij overkomen, dan was ik waarschijnlijk gaan huilen en hadden ze me weggestuurd, haha :P

    Ik hou van je!
    KUS

  • 08 Februari 2009 - 20:46

    Fien:

    BTW: EEEEERSTTEEEEEE!

    Wedden dat van Rinsum zo volgt ;) Na-aper is ze ook..

  • 08 Februari 2009 - 20:50

    Maite:

    Klinkt fantastisch! ik wil ook schildpadjes naar de zee brengen!

    ben benieuwd naar de orkaan en sterren (gelukkig weten we al dat je het hebt overleefd... ;))

    XXXX

  • 08 Februari 2009 - 20:52

    Maite:

    haha FIEN SUKKEL alleen maar omdat je nu indezelfde tijdzone zit denk je even mij te slim af te zijn he.. nou... MOOI NIET.

    ik rule hier nog altijd als het aankomt op eerste zijn!

  • 08 Februari 2009 - 20:53

    Maite:

    Hahahhahahaha

    Fien dacht dat er volgende week een orkaan komt.

    HAHAHA

  • 08 Februari 2009 - 20:55

    Fien:

    Niet waar hoor Mari, dat dacht ik helemaal niet.

  • 08 Februari 2009 - 20:55

    Maite:

    trouwens, Fien.. je was helemaal niet eerste. dat was Mari! JOH!

  • 08 Februari 2009 - 20:57

    Kenza:

    Oh, ik hoop dat je het hebt gered! Klinkt geweldig en je leert kennelijk ook nog in korte tijd minder chaotisch te werken, want dit was not chaotisch at all! Naar jouw maatstaven, haha! Love you. Tot gauw.


  • 08 Februari 2009 - 21:01

    Tijn:

    hee reisvriend :P, mooi prehistorisch leventje heb je en dus toch wat je altijd zei letterlijk schildpadjes naar de zee brengen haha.
    Veel plezier. Als je af en toe zo'n grote bek hebt kom je er wel ;)

  • 08 Februari 2009 - 21:03

    Tijn:

    Hee reisvriend:P

    Wat een heerlijk prehistorisch leventje heb je. En dus toch ook letterlijk wat je altijd zei schildpadjes naar de zee brengen.
    veel plezier nog. zo te horen heb je een grote bek als het nodig is, dus dan komt het wel goed ;)

  • 09 Februari 2009 - 12:41

    Carolien:

    wat gaaaaf, alles, op strand slapen enzo! Men, ben echt zo gruwelijk jaloers! Maar hoop dat je optijd bent aangekomen, andres loop je nu? Ergens? Alleen? Beter niet dus! Succes met je schildpadjes!

  • 09 Februari 2009 - 18:43

    Guinnifer:

    Allereerst: HAHAHA (om Fien&Mait)

    En dan nu: Wauw Mag! 't Klinkt zo geweldig! En echt supertop dat je voor jezelf (door zo dodelijk te kijken) nog een matras geregeld hebt. Slaap je nu nog steeds op 't balkon of inmiddels al ergens anders?

    Het klinkt als een bijzondere paar weken om mee te maken, zo in de middle of nowhere. En al die schildpadjes...

    Kuss,

    Guin.

  • 11 Februari 2009 - 12:29

    Mirrie:

    Ahh Fantastisch Mag en helemaal jouw ding!
    Heerlijk beetje werken en verder chillen..
    Wel tof van de babyschildpadjes :)

    Xxxxx

    tot snel,

    En owja Fien & mait ik dacht idd eerst wel dat er volgende week een orkaan zou komen :P
    Nu snap ik het,
    maar maakt niet uit hoor Fien! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog.

en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik.
De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten.

Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel...
Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!)

wat ook heel kenmerkend voor mij is?
Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven...

verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!!

Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent....

Liefs mari

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2009

granada, grootste moddervulkaan ooit en Miami???

15 Februari 2009

Buena Vista... info, hoogtepunten en de storm. :p

08 Februari 2009

schildpadjes, een stoel sterren en een orkaan

24 Januari 2009

Reizen, reizen, reizen L, S, T,B en C deel 2

15 Januari 2009

Reizen reizen reizen J, M en T.... deel 1
Mari

Heey lieve familie, vrienden of gewoon bezoekers, leuk dat jullie even kijken op mijn blog. en de persoon die 'mijn' blog zegt dat ben ik. De 'ik' heet Mari Bergsma en is 18. Ik kom uit een gezin van 5. Mijn ouders, dan ik en dan twee zusjes, een van 15 en een van 12. Ik ben gek op mijn fantastische familie, mijn knettergekke en gezellige zusjes en mijn lieve ouders. verder heb ik fantastische vrienden, en het geluk om in een supergroep van 10 geweldige vriendinnen te zitten. Hoe ik in elkaar zit? Ik wil alles en doe absoluut niet alles, maar eigenlijk wel te veel... Ik ben gek op veel dingen waar eigenlijk iedereen gek op is zoals: de zon, gezelligheid, feestjes, zeilen, de zee, zwemmen, vakantie, lachen, lezen, goede gesprekken, muziek en meer dingen die eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk zijn...(toch zijn het allemaal wel dingen waar ik helemaal gek op ben!!) wat ook heel kenmerkend voor mij is? Ik ben over het algemeen heel vrolijk.( als je het hier niet mee eens bent, hoef ik dat heus niet te weten hoor want de kans dat dat niet bijster goed is voor mijn humeur is groot...) ik hou onwijs veel van sporten: hockey, voetbal, beachvolleybal en zeilen! en verder geniet ik zoveel en vaak mogelijk van het leven... verder ben ik heel chaotisch in veel dingen en mijn schrijfstijl is niet zo toonbaar dat ik het aan mijn vroegere lerares nederlands zou durven laten zien ( zonder eerst drie dubbelchecks te doen) dit is gelijk ook een waarschuwing voor wie deze blog gaat lezen. Ik heb een hekel aan interpunctie (alleen nu doe ik nog mijn best..) en mijn zinsbouw is ook vrij treurig. Maar laat je daardoor niet afschrikken want het is verder vast wel de moeite waard?!! Dit is dus een beetje hoe ik ben maar ik denk dat iedereen die hier komt mij eigenlijk wel kent.... Liefs mari

Actief sinds 17 Okt. 2008
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 53633

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Kyrgyzstan

19 Maart 2013 - 01 Augustus 2013

Peru, Bolivia, Argentiniè en Sri Lanka

28 Augustus 2012 - 26 September 2012

Santiago de Compostela

02 Mei 2009 - 08 Juni 2009

Griekenland.....

01 November 2008 - 01 Maart 2009

Costa Rica, Nicaragua en Panama

Landen bezocht: